zaterdag 29 oktober 2011

Bidden in Jezus' Naam (1)


"En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden. Als u iets vraagt in Mijn Naam, Ik zal het doen."

Joh. 14:13, 14

Bidden is iets geweldigs.
Door het gebed brengt een mens het hart en de hand van de almachtige God in beweging en dat heeft grote gevolgen.
Als ik aan de Almachtige mijn nood voorleg dan mag ik er op rekenen dat Hij naar mij luistert, dat Hij mijn nood ter harte neemt en dat Hij ook Zijn almachtige hand zal uitstrekken om mij te helpen.
Christus belooft iedere bidder: “En wat u de Vader vraagt in Mijn Naam, dat zal Hij u geven, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt wordt.”

Een opmerking die je nog al eens hoort is: “Och ik kan alleen nog maar voor hem of haar bidden”.
Alsof het gebed iets minderwaardigs is.
Je kan beter zeggen: “Ik kan toch voor hem of haar bidden en daarom is er hoop.”

Wat betekent het nu om te bidden in Jezus' naam?
Een ambassadeur is iemand, die de regering van zijn/haar land vertegenwoordigt bij een ander land. Hij is afgezant van zijn regering en zal alleen namens zijn regering spreken en de boodschap overbrengen die hij van zijn regering heeft gekregen.
Natuurlijk zal hij ook over allerlei andere zaken kunnen spreken, maar dan op persoonlijke titel en niet in naam van zijn regering.
Spreken in naam van de regering betekent dus: overbrengen wat de regering heeft gezegd.
Zo mag ik ook best om allerlei dingen bidden, maar in Jezus' naam mag ik alleen dat bidden, wat Jezus ons heeft voorgezegd of voorgebeden.

Als ik niet leef in de geest van Jezus kan ik natuurlijk niet bidden in de naam van Jezus.
Ik kan alleen bidden als ik verbonden ben met Hem.
Als ik iemand telefonisch wil spreken, moet ik wel verbonden zijn met zijn telefoonnummer. We moeten in contact staan met de andere kant.
Tegenwoordig heeft iedereen wel een mobieltje en willen we overal en op elk moment bereikbaar zijn.
Als er een netwerkstoring is dan hebben we een groot probleem. Wij zijn niet meer bereikbaar en anderen kunnen ons niet niet meer bereiken.

Ook in ons gebedsleven kunnen we met storingen te maken hebben.
Onze verbinding met God kan weleens verbroken zijn.
De gemeenschap met God is dan verstoord en het gebed is onmogelijk.