vrijdag 6 mei 2011

Gebedsverhoring

Wie kunnen er zó bidden, dat hun gebeden ook verhoord zullen worden?

Naar aanleiding van een vorige blog werd bovenstaande vraag gesteld.

De apostel Johannes schreef:
'En ontvangen wij van Hem al wat wij bidden, daar wij Zijn geboden bewaren en doen, wat welgevallig is voor Zijn aangezicht'. (1 Joh. 3:22)

Wij ontvangen van Hem al wat wij bidden.
Johannes zegt hier dat elke keer als hij God iets vraagt hij het ook ontvangt!
Wie van ons kan het hem nazeggen: alles wat ik aan God vraag, ontvang ik?
Waarom kon Johannes dat dan wel zeggen?
Hoe kunnen wij ook zo'n relatie met God krijgen zodat wij ook kunnen zeggen: 'Alles wat ik aan God vraag, ontvang ik.'

In de tekst worden twee belangrijke elementen genoemd.
Het woordje 'daar' geeft de reden aan waarom God hem gaf wat hij vroeg: 'daar wij zijn geboden onderhouden' en doen 'wat welgevallig is voor zijn aangezicht'.

God beantwoordt de gebeden van hen die zijn geboden onderhouden.
God hoort de gebeden van hen die 'zijn geboden bewaren', dat wil zeggen, degenen die Zijn Woord dagelijks overdenken.
Dagelijks Zijn wil in hun leven zoeken en wanneer ze Zijn wil ontdekken, die ook in praktijk brengen.
God verlangt een reactie van ons. Hij verlangt dat wij naar zijn Woord luisteren, voordat Hij naar onze gebeden luistert.
Als we goed luisteren naar Gods geboden, dan zal God goed luisteren naar onze gebeden; maar als wij ons van de domme houden wat betreft Gods geboden, dan zal God ook net doen alsof Hij onze gebeden niet gehoord heeft.

Conclusie:
Als we willen dat God ons gebed beantwoordt, dan moeten we dag aan dag Gods Woord nauwkeurig overdenken en Gods weg met ons vinden en gaan elke keer als we deze vinden.

Maar hoe zit het dan met niet verhoorde gebeden?
God zegt in zijn Woord dat wanneer u bidt, gelooft dat u het zult ontvangen en het zal uw deel zijn.
Ben jij één van die u's?
Ben jij één van die mensen aan wie deze belofte gegeven is?
Het geldt dus niet voor iedere gelovige!

God zegt heel duidelijk voor wie Hij deze beloften van antwoord op ons gebed heeft gemaakt.
Degenen die 'zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is in zijn ogen.'

Deed jij wat welgevallig was in zijn ogen? Leefde je in alles tot eer van God?
Lees en overdenk je Gods Woord elke dag om te ontdekken wat Gods wil voor je is en voer je die wil uit wanneer je die gevonden hebt?
Zo ja, dan sta je op gebedsgrond en God zal je gebeden verhoren, je de dingen geven die je van Hem vraagt.
Maar als je het lezen van Gods Woord verwaarloost en niet Zijn weg met je leven ontdekt, of die weg niet gaat wanneer je hem gevonden hebt, dan mag je helemaal niet verwachten dat God je gebeden verhoort.
Het is zelfs zo dat God duidelijk zegt dat Hij die gebeden niet zal beantwoorden.
Je kunt er de hele Bijbel op nalezen en je zult zien dat overal waar God belooft onze gebeden te verhoren, deze zelfde gedachte naar voren komt in verband met zijn belofte.

Neem bijvoorbeeld de belofte dat Jezus Christus ons gebed verhoren zal uit Johannes 14:13-14.
'En wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het u doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen.'

De meeste mensen stoppen hier en krijgen daarom de indruk dat als iemand iets vraagt in Christus' naam dat Jezus Christus aanbiedt het dan te geven. Maar Jezus hield hier niet op, Hij ging door.

'En wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het u doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde. Indien gij Mij iets vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren, en Ik zal tot de Vader bidden en Hij zal u een andere trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.'

Met andere woorden, Jezus Christus zei tot zijn discipelen dat als ze Hem zo liefhebben dat ze zijn geboden bewaarden (d.w.z. Zijn woord lezen om zijn geboden te vinden en deze ook te doen) dat Hij dan zijn Vader zou bidden en dat de Vader in antwoord op Zijn gebeden hen de Heilige Geest zou geven.
En dat de Heilige Geest hen dan zou leiden in hun gebeden zodat ze 'naar Gods wil' zouden bidden.
En dat Hij hen zou geven wat zij (degenen die zijn geboden onderhielden en dus geleid waren door de Heilige Geest) ook vroegen in zijn naam.

Een andere belofte wat betreft Gods verhoring van gebeden is Joh. 15:7 'Indien gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven, vraagt dan wat gij maar wilt en het zal u geworden.'
Vaak wordt aangehaald alsof er staat: 'Indien gij in Mij blijft vraagt wat gij maar wilt en het zal u geworden.' Maar zo staat het er niet.
'Indien gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven, vraagt dan wat gij maar wilt en het zal u geworden.'
De Here Jezus vertelt ons hier dus dat het niet alleen nodig is om in Hem te blijven, maar ook dat Zijn woorden in ons blijven.
Als we zo bidden ontvangen we ook wat we vragen.

We moeten die woorden lezen en bestuderen opdat Christus' woorden in ons mogen blijven.
Als we ze niet eerst in ons krijgen, kunnen ze ook niet in ons blijven.
En we kunnen Christus' woorden niet in ons krijgen als we ze niet zorgvuldig lezen.

Maar het is nog niet genoeg om Christus' woorden in ons op te nemen.
Zijn woorden moeten in ons 'blijven'.
En er is maar één manier waarop Christus' woorden in ons kunnen blijven en dat is door ze te gehoorzamen.
Indien gij Mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven; gelijk Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde. (Joh. 15:10)

Elke belofte van God in antwoord op je gebeden is gedaan aan hen die zijn Woord overdenken, opdat ze zijn wil leren kennen en die altijd doen, wanneer ze die gevonden hebben.

Krijg je geen antwoord op je gebeden?
Bestudeer je Gods Woord om zijn wil voor je leven te leren kennen?
Of doe je dat wel, maar volg je zijn wil niet op als je deze gevonden hebt?
Misschien gehoorzaam je God in de meeste dingen, maar is er één bepaald terrein waarop je weet wat God van je vraagt, maar dat niet doet.
Dan is er ook geen enkele reden waarom je van God mag verwachten dat Hij je gebeden verhoort.

God beantwoord de gebeden van hen die doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht.
Alleen zijn geboden bewaren is niet genoeg. Er staat in onze tekst nog meer.
'En ontvangen wij van Hem al wat wij bidden, daar wij Zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is voor Zijn aangezicht'. (1 Joh. 3:22)
Let even op dat woordje 'en'. 'En' is een klein maar belangrijk woord.
Het is niet genoeg dat we doen wat God ons beveelt, we moeten ook doen 'wat welgevallig is voor zijn aangezicht'.

Hoewel Hij ons niet bevolen heeft om deze dingen te doen. Er zijn veel dingen die God niet speciaal bevolen heeft om te doen, maar waarvan Hij het toch fijn vindt dat wij ze doen.
Welgevallig betekent aangenaam, fijn, mooi, sierlijk, welkom.

God is niet alleen de Schepper van en Heerser over de hele wereld is, maar Hij is ook onze Vader.

Als we dan zo bezig zijn om ons zo te gedragen wat God welgevallig is, en na laten wat Hem bedroeft, die dingen te doen waarvan wij denken dat ze Gode welgevallig zijn en die dingen na te laten waarvan wij denken dat ze God niet welgevallig zijn, hoewel Hij ons nooit speciaal gevraagd heeft het één te doen en het andere na te laten, dan zal God ook onze gebeden verhoren.
Wanneer wij altijd die dingen die 'Gode welgevallig zijn' overdenken, zal Hij ook altijd aan die dingen aandacht schenken die ons welgevallig zijn en dus onze verzoeken inwilligen.
Ga je bij al je beslissingen altijd nauwkeurig na wat God welgevallig of wat Hem niet welgevallig zou zijn?
Doe je dan elke keer die dingen waarvan je weet dat het Hem plezier doet en laat je dan ook die dingen na, waarvan je weet dat ze Hem verdriet doen, of Hij het je nu gevraagd heeft of niet?

Het is dus niet de vraag of je dit wel en dat niet mag doen. De vraag is: 'Doe ik mijn Vader er een plezier mee als ik dit doe? Doe ik God er een plezier mee?'

Ieder van ons moet deze vragen voor zichzelf beantwoorden.
Niemand van ons kan het geweten voor een ander zijn.
Maar het zijn geen moeilijke vragen als we ze stellen op deze Bijbelse grond: te doen wat onze Vader het meest behaagt en na te laten wat Hem verdriet doet.

Samengevat:
Zij die zo kunnen bidden dat God hun gebeden ook verhoort en aan wie Hij geeft al wat zij Hem vragen, dat zijn degenen:
– die het Woord van God dagelijks lezen om te ontdekken wat Gods wil in hun leven is,
– die elke keer wanneer ze die wil ontdekken die ook doen,
– die verder studie maken om God zo goed mogelijk te leren kennen, opdat zij instinctief zullen gaan weten wat God behaagt en wat God verdriet doet
– en die op alle terreinen van hun leven proberen te doen wat Gode welgevallig is, wat alle andere mensen om hen heen ook zeggen of doen.